onsdag 9 mars 2011

Tematrio- Tre hjältinnor

Medarbetare på Kolik/Utopi har, i och med kvinnodagen igår valt att ta upp tjejer inom populärkulturen som rockar. Jag tyckte det var ett roligt initiativ så jag hänger på på ett hörn också.




Wendy Torrance

I The Shining så förstärker Kubrick att det finns en hierarki i familjen Torrance där Jack är överhuvudet, eller patriarken om man så vill. Det blir helt enkelt ännu svårare för frun att våga säga ifrån när allting börjar gå snett. Hon har sitt barn att ta hand om och det blir i mångt och mycket upp till henne att försöka bryta sig loss från Jacks grepp om familjen. Hon arbetar i motvind då hon är psykiskt nedtryckt. Hon ser dessutom ut som en helt vanlig jäkla människa! Det gillar verkligen jag. Folk som ser ut som folk.



Hit-Girl.

Hon är ful i munnen, rolig och fullkomligt skoningslös. Hon ser mördandet som en lek och som ett äventyr. En cool tjej helt enkelt.

t26RKMkI2Ds/TXdL0qib9HI/AAAAAAAAAj0/9sr65N0_xrA/s1600/Kiddo.jpg">

Beatrix Kiddo

Hon är nästan ett tråkigt val. Historien är en rape revenge berättelse och sådana finns det många av, men jag tycker ändå att Kiddo är väldigt bra gestaltad och det finns precis som när det gäller Ripley i Alien filmerna ingen understrykning av att hon är kvinna.

3 kommentarer:

Sara BE sa...

Jag är kluven till Wendy. Jag sympatiserar ju med henne, men jag tycker hon är så extremt påfrestande med sin mesighet. När hon svingar baseballträet lite slappt så där, jag får ju fullständig panik! Samtidigt är det ju väldigt effektiv skräck, för att titta på det känns som såna där mardrömmar där man springer och inte kommer någon vart, eller försöker låsa dörrar som bara går upp hela tiden ...

Det blev en liten rant det där. Bra lista!

lars sa...

Jag håller med dig om Wendy.

Men kanske är det också det som är sann styrka. Att som hon faktiskt vara nedtryckt i knäppkängorna och till slut våga stå upp på sig själv och gå ifrån den tryggheten som hon levt i innan, då Jack varit den aktiva parten i förhållandet. Jag är själv lite som Wendy faktiskt. Det är många gånger som jag väljer att inte ta konfrontationer med folk när jag har en annorlunda åsikt. Jag var inte riktigt sånn när jag var yngre dock.

Sara BE sa...

Jo, precis. Jag är, som sagt kluven, inför henne. Det ÄR en bra karaktär. Det är bara så förbannat jobbigt att titta på henne. Ett av många skäl till varför The Shining är en så obehaglig film.

Efter att ha sett den en gång, försökte jag skaka av mig klaustrofobin genom att kolla på bakom-materialet. Det var ju ÄNNU värre (med undantag av intervjun med lillkillen, som var rätt rolig). Shelley Duvall satt och hade ett sammanbrott i ett hörn och Kubrick mobbade henne ... Huva.