torsdag 3 februari 2011

Skisser på folk



Jag fick ett tips på Loka Kanarps blogg om att titta in bilder på kriminella Australiensare. Bilderna är från sekelskiftet vilket passar mig som handen i handsken då jag håller på med serier i just den miljön. Det är alltid, för mig som kille bra att ha mycket bilder på olika typer av kvinnor och kvinno-kläder. Det svårt att variera utseendet. Ofta så blir det ett slentrianmässigt ansikte som ser "snyggt" ut. Kläderna var även i början på sekelskiftet en bra bit mer varierade än vad dom var och är för oss män.

4 kommentarer:

Karl Johnsson sa...

De ser gamla ut, skisserna. Som något man hittar i ett skissblock på en vind! Mycket fint!

lars sa...

Tack!

Jag gillar verkligen linjeteckningar. Tyvärr så arbetar jag med pensel nu och jag vill att allting ska vara enhetligt, vilket är synd för jag skulle verkligen vilja rippa lite utav Kevin O´neils stil.

Ja. Det blir verkligen lite mer gammaldags om man linjetecknar. Det måste givetvis bero på de gamla teckninarna som man hade i veckotidningarna förr. Kanske skulle man kunna ha linjeteckningar som kapitell indelare i Den Svarta Jorden.

Loka Kanarp sa...

Åh, vad tjusigt det blev!

lars sa...

Tack Loka. Gick på konstutställning och fick se rörliga bilder från ett tidigt nittonhundratal. Konstnären hade valt att dokumentera "jordens salt". Det var väldigt givande att se hur det enkla folket levde då. Smuts och fattigdom så långt ögat kunde se.