torsdag 10 februari 2011

Skiss-studie: Rolf Lampe


Jag pratade med min redaktör igår om vart åt Den Svarta Jorden projektet skulle barka hän. Vi kom båda överens om vilka saker som var tvungna att belysas. Jag hade tre olika trådar/historier som skulle kunna utgöra nästa berättelse i projektet. Jag blev sittandes på ett fik och grubblade över vilken historia jag skulle börja med. Det är lätt att falla in på psykisk sjukdom som tema när man har med skräck att göra. Det blir hyggligt enformigt ganska snart. Likadant blir det med den rent ockulta inriktningen. Världen som man bygger upp blir helt enkelt inte trovärdig om det lurar ett monster runt varje gatuhörn och under varje sten. Så efter en binge kaffe kom jag på det. Jag hade faktiskt redan skrivit hela historien en gång tidigare. Allt jag behövde göra var att klippa och klistra lite för att det skulle passa in i Den Svarta Jorden. Recycling är inte fy skam. Det är aldrig fel att rota igenom gamla anteckningar som ligger skräpandes lite här och där. Han ni ser på bilden kommer att figurera i historien. Han har funnits i mitt huvud som en Svarta Jorden karaktär ett litet tag nu.

1 kommentar:

Olav N sa...

Det hela blir så mycket roligare av att du är namne med Sveriges främsta konspirations-kramare, som vigt sitt liv och sin blogg åt att sprida fantastiska "faktoider" om Palme-mordet.