onsdag 3 november 2010

What´s your pleasure? (Fanart: Fabian Göranson)


Enligt alkemin så står guld som symbol för den Hela människan. Genom att finna de komponenter som behövs för att skapa guld så kan den bevandrade inom denna ovan nämnda ockulta lära alltså finna vägen till att bli en enad, fulländad människa. En Gud.
Strinberg själv ansåg sig vara på god väg att framställa just den ädla metallen guld... inte visste väl August att han skulle komma att snubbla på något helt annat på vägen till upplysning. Men är det inte ofta så? Att för att komma till sitt paradis måste man först vandra igenom Helvetets långa, smutsiga korridorer. Och upplysthetens budbärare kan komma och gå i många olika skepnader. Änglar i vissa människors ögon. Demoner i andras.
Fabian Göranson har i serieform tolkat August Strinbergs "Inferno". Det är en historia som leder vår berättare in på mörka, hemliga stigar i jakt på... Gud vet vad. Läs den!

4 kommentarer:

AT73 sa...

Jäklar vad bra den blev.

lars sa...

Tack så mycket. Jag har märkt att när ansiktena är så stora så måste man spegelvända pappret hela tiden annars så blir nyllet helt osymetriskt. Det är sjukt hur fel man kan komma.
Nu måste jag bara fixa sista sidan till Ahlgren (och omslaget och textningen) sen kan jag äntligen börja med Den Svarta Jorden.

Ska bli skoj att spela nästa vecka.

Karl Johnsson sa...

Underbar bild Lars, du är en mästare!

lars sa...

Tackar ödmjukast. Jag och Fabian har kommit överens om vilken serie jag ska börja med till Utopi. Jag såg din akvarell. Riktigt snyggt. Det ska bli skitskoj att se ditt bidrag till tidningen.
Jag har tänkt att propsa för Utopi-projektet här på min blogg precis som du gjort på din men jag vill gärna special göra en teckning till den.

Det skulle för övrigt vara roligt att mer kontinueligt kunna lägga upp Fanarts på bloggen. Nu när jag har tid (fast egentligen har jag ju inte det) så vill jag göra i alla fall en till. Helst fler.