onsdag 24 november 2010

Lars Recenserar: Fjärilen från Tibet



På SF-bokhandeln (Malmö)

Kund: Har du läst den där?

Lars: Nej, det är ju därför jag köpt boken.
Har du läst den?

Kund: Ja. Jag känner faktiskt författaren personligen. Alltså jag pallade med att läsa i ungefär en kvart sen var jag tvungen att lägga ifrån mig den. Det var... bara för mycket. Min tjej streckläste dock boken.

Det var med spänd förväntan och med en viss oro som jag gick ifrån bokhandeln. Min kropp har reagerat negativt på starka scener tidigare och jag var rädd att jag skulle börja få uppstötningar när jag skulle till att läsa boken på Ölcafét. Så blev det dock inte. Början på boken är enormt bra! Det är grymt, kompromisslöst, snabbt och riktigt gory. Precis som den Thrash Metal musik som boken är en hyllning till. Istället för att äcklas så fascinerades jag över våldsamheten och den totala bristen av hopp som författaren målar upp. Jag gillar hans beskrivningar. Det är faktiskt där som CJ Håkansson verkligen briljerar med sitt ordsmideri. När själva prologen är över minskar också hastigheten i i berättandet. Nödvändigt kanske för att kunna göra en bok mer begriplig och läsvänlig. Jag tycker att dialogen inte är helt hundra men den är ändå ok. Boken består utav fyra stycken kapitel, eller kanske ska man säga noveller som är sammanknutna av en större ramberättelse. Det är utanförskap, ensamhet och en annalkande undergång. Helvetet har skurit sig igenom slöjan till vår verklighet och skonar inget och ingen i sin väg. Jag personligen hade gärna velat ha hela boken på samma höga tempo som introt är på men har samtidigt full förståelse för att författaren valde att göra en mer dramaturgiskt upplagd bok. Jag rekommenderar den varmt.
Jag har för övrigt hört att han har en frekvent medverkan med sina noveller i tidskriften Escapix.

Jag såg också att mannen på bokens baksida (författaren) var lite lik killen jag pratade med. Det vore en otrolig slump om det verkligen var författaren. Men å andra sidan. Världen är allt bra liten. Killen har ju till råga på allt även skrivit en novell som heter "Den Brända Jorden".

7 kommentarer:

Anonym sa...

cool den verkar!
Du är så skön Lars. Jag har tänkt på det efter altcom, att jag gillar verkligen att prata med dig. Hoppas du har det gött!

lars sa...

Ja, det är alltid roligt att träffa dig också. Jag hoppas att det funkar bra att bo i Stockholm. Vad jag har hört så har de olika serieskaparna inte lika mycket kontakt som här i Malmö. Synd.
Jag läste för övrigt ditt bidrag till Babian.se. Jag tyckte det var väldigt bra.
Jag har tyvärr varit inne på din blogg alldeles för lite på det senaste. Du uppdaterar den ju väldigt frekvent. Jag har sällan några ärenden i Stockholm men du kan gärna höra av dig när du är i Malmö.
Hoppas det går bra med tecknandet och bibehåll din enormt positiva syn på världen. Vi kommer givetvis att ses på diverse serietillställningar i framtiden.
/Lars

lars sa...

Jag glömde förresten att säga att boken verkligen, verkligen är sjukt otäck, tragisk och äcklig.

När jag läste den andra novellen så vred jag mig i stolen flera gånger i rent äckel.

Med detta sagt så tycker jag ända att boken är väldigt bra och jag vill delvis ta tillbaka lite av det jag sa att dialogen inte är hundra. Den är helt okey.

Anonym sa...

Min enormt positiva syn på världen får sig en törn av det hårda Stockholmslivet... och det är sant som du säger att seriefolket träffas betydligt mer frekvent och naturligt i Malmö än här. Eller så är det kanske bara jag som inte orkar åka in till stan från Skärholmen där jag bor för releasefester och utställningar och sånt... allt var så mycket närmre i Malmö. :/

Jag gillade också mitt bidrag till babian.se, även om jag minst sagt ogillade ledaren till numret. Men men, ces't la vie. :)

Bra att du varnade om boken så man vet vad man ger sig in på!

Vi ses absolut i framtiden//F

Pål Eggert sa...

Sedär, du hade redan koll på den brända jorden och CJ:s eskapixpublicering. Fantastisk roman.
Ska bli kul att följa dina serier i Utopi. Hoppas satsningen faller väl ut.

lars sa...

Vad roligt att du hade träffat både Nallo och Håkansson. Jag tycker det är synd att det inte kommer ut mer till Noir. Den världen har mycket att ge och jag tycker att beskrivningarna och stämningen i rollspelet är underbara. Jag kommer att köpa din bok när jag kan slita mig från mitt arbete i tid (innan affärerna stänger)
Jag kan inte få tag på Escapix någonstans. Den fanns tidigare i en butik som fungerade som en sorts kulturcentral, men de har tyvärr inte de nyare numren.

Pål Eggert sa...

Alltid svårt med distribution. Du får höra av dig direkt till Eskapix så kan du få tag i Eskapix. Jag tror att decembernumret blir riktigt bra.