onsdag 5 maj 2010

The Transylvanian Cult


Jag har börjat att arbeta inom hushållsnära tjänster. Det företag som jag arbetar för drivs utav en Rumän och min väldigt godhjärtade arbetskamrat är Transylvanier.

Under den första dagen på jobbet så skulle jag bli informerad av den enda svensktalande kvinnan på stället. Hon gick igenom diverse rutiner och tappade plötsligt A4 arket hon höll i. Inom bråkdelen av en sekund hade min Transylvanske vän snappat tag i det. Papperet hade knappt lämnat hennes hand!

Senare på dagen när vi arbetade med att skyffla bort jord och bråte (i slutandändan elva jävla ton!) från en tomt så föreslog min Transylvanske vän mig att vi skulle avbryta för att äta. Sagt och gjort. Vi begav oss till IKEA som bara låg någon minut därifrån. När vi väl äntrat lokalen började min vän bli nervös. Han undrade vad jag ville ha. " Köttbullar och potatis" sa jag. "I´ll... Go wait in the car" sa han. Jag var dödshungrig efter allt slit.

Alla utom jag och en kvinna inom administrationen är Rumäner (kanske till och med Transylvanier). Många av dem är bleka och avmagrade. Min transylvanske vän verkade onormalt van vid att gräva. Något säger mig att han har skyfflat jord både i och ur det ena och andra stället förr...

Är dessa på ytan så trevliga Transylvanier (låt oss ponera att alla är det) egentligen Ghouls? Mycket pekar ju på det. Vad är i så fall min roll i det hela? Jag var den enda personen som blev arbetsintervjuad. I mitt CV stod det bara om olika typer utav tecknarjobb som jag haft (det blev en mixup utav mina CVn så arbetsgivaren fick fel ark). Jag vet inte, men jag dricker av hävd inget utav det "kaffe" som de erbjuder mig. Dom säger att kaffet är gratis men erfarenheter från tidigare säger mig att gratis inte alltid är godast. Vad för typ utav dekokt kan de ha åtanke att lura i mig? jag vill inte veta.

Be för mig bröder och systrar. Och skulle ni se mig på staden med en spade i näven och ett tomt uttryckslöst anlete be i så fall även för er själva. En bit av det mörka Transylvanien har precis slagit rot i malmö.

2 kommentarer:

Charsmin sa...

Du kanske fortfarande luktar svagt av kyrkogård från dina tidigare gig. Och ditt yttre(senast jagsåg dig iaf) påminner på många sätt om en Anne Rice karaktär.
De kanske går omkring och är väldigt uneasy över att de råkat anställa någon med puls? :)

lars sa...

Du har rätt! Jag är ju faktiskt ansedd att vara en ypperlig dödgrävare. De såg kanske i någon artikel om att jag hade ett förflutet som vaktmästare och valde att så att säga sätta tänderna i mig. Nu har bitarna fallit på plats och pusslet lösts.