torsdag 30 december 2010

Beyond the boundaries




Jag har tidigare nämnt rollspelet Kult som en utav mina inspirationskällor här på min blogg. När det rollspelet kom ut var det en riktig ögon öppnare för mig och många andra som fick tag i det. Det omdefinerade vad rollspel kan vara och även vad skräck verkligen är. Så kan det vara att det som påverkar stakt också bara påverkar några få. Allting som jag någonsin har gillat har gått i konkurs eller bara kommersialiserats till något det inte vara tänkt till att var från början. Men så är det. Allt surnar.

De två magiutbyggnaderna till Kult kom ut på amerikanska efter det att just magin i den svenska versionen hade fått hård kritik utav sveriges många moralister. Som tur var så hade dom inte tummat en millimeter på trovärdigheten i böckerna "Beyond the boundaries" och "Heart, mind and soul" som magisupplementen hette. Böckerna är tunna men naggande goda.

De innehåller dels "The five lores of magic": dödsmagi, passionsmagi, drömmagi, vansinnaesmagi och tid och rumsmagi.
De inehåller även "The seven occult sciences": kabbala, alkemi, astrologi, numerologi, symbolism, tarot och voudoo.

"The lores" delas upp i lower samt higher Realm, eller: The Realm of Enlightenment och The Realm of Trancendence.
Trancendence är dödsmagi och tid och rumsmagi. Det bör dock förtydligas att ingen lore eller realm är mer värd än någon annan.

Innehållet i böckerna är sjukt bra och de ligger enormt långt fram på de grafiska fronten. De kom ut 1996 och bilderna känns moderna och fräsha än idag! Det känns som att skaparna visste att de skulle kursa och bestämde sig för att bara skita i kommersen och bara göra jäkligt bra grejer. Jag skulle vilja visa utbyggnaden "Purgatory" för er också. Tyvärr så hittar jag inte boken här hemma. Ni kommer ha svårt att hitta dessa böcker därute så det är därför som jag skriver och visar lite av dem här. Som en lten dokumentation och som en hyllning till en gammal, mörk vän till mig.

Inga kommentarer: