måndag 31 augusti 2009

Skräckministeriet.

Fan vad jag älskar skräck. På torsdag klockan 21.30 börjar Skräckministeriet på tvåan. Jag hade sett om programmet på TVn tidigare och nu valde jag att kolla upp mer om det på nätet. När jag läste om programmet märkte jag hur mycket jag verkligen ser fram emot att programserien börjar. Nästan allt jag tycker om ges ut extremt småskaligt, eller kursar på grund av vikande försäjning. Vissa saker krashar när ett gäng moralister börjar snurra omkring och skapa panik bland befolkningen.
Rollspelsbranchen i Sverige verkar föra en tynande tillvaro. Synd, därför att produkterna som kommit ut har hållt absolut världsklass både när det gäller idé, layout och illustration. Det verkar som att rollspelssverige aldrig lyckades få tillbaks det som gick förlorat under det tidiga nittiotalet. Det är intressant att både seriedöden och rollspelsdöden kom ungefär samtidigt. Båda orsakade av ett gäng människor som inte riktigt visste vad dom pratade om och kanske inte heller kunde förstå konsekvenserna av vad de ville få igenom. Den goda moralen ger oss i förlängningen inget annat än urvattnad skräp.

4 kommentarer:

Oskar Forsgren sa...

Alltså, rollspelsbranschen är ju intressant, för som du säger finns det kreatörer av absolut världsklass där. Jag spelar inte rollspel men gillar några rollspelsillustratörer - jag snubblade nyss på Lukas Thelins blogg och häpnade över de proffsiga digitala målningarna: http://www.lukasthelin.blogspot.com/
Det visar sig också att han sitter i samma ateljé som Alvaro Tapia, en annan favorit med rollspelsförflutet.

lars sa...

Jovisst. Svenska rollspelsillustratörer håller sjukt hög standard. En kille som heter Mattias Snygg illustrerade till Vampire The Reqiuem (Amerikanskt rollspel)när det kom ut. Han var deras (Näst) bästa tecknare. I alla fall enligt mig.

Även världsuppbyggnaden, de korta novellerna och settingen överlag var det som verkligen sporrade mig till att skriva egna äventyr och senare även serier.

Svenskar verkar ha ett lite kyligt sätt att beskriva skräck på. Jag tror att det har att göra med att så många av oss har en så ickereligiös syn på livet. Jag älskar det. Gott och ont blir till högst subjektiva, flytande begrepp. Kvar blir en vetenskaplig och analytisk blick som lämnar en... tom och otillfredställd.

Oskar Forsgren sa...

Du kanske skulle ta och skriva en essä om skräckserier i Bild och Bubbla, hade varit intressant att läsa. Jag kanske skulle kolla in Skräckministeriet.

Anonym sa...

Men vad tycker ni om skräckinisteriet då? Jag blev jätteglad när jag hörde att det skulle komma, men sen när jag såg det blev jag ganska besviken. Det kändes lite som att de inte hade så mycket material, så de drygade ut programmet med lite "läskiga klipp" på dockor och mörkrum. Såg iofs bara första avsnittet.